1 september 2009

Stainless

Stainless
född 1995
e: Elmshorn-Standford

Min Stjärna helt klart!

Min allra första tävlingshäst, tagit mig livrädd från 90 cm till säker på 130 cm på ca 1,5 år. Stampe som han kallas har tidigare gått 140 med stadiga resultat, men han var tillsalu i 1,5 år innan vi hittade honom. Ingen vågade köpa honom som han bockade och levde har vi fått höra i efterhand. Vi provade honom väldigt snabbt, jag kände mig säker från första stund och vi hade bestämt oss efter ca 6 hopp i en dyngsur paddock på knappt 90 cm.

Den 27 okt 2007 fick jag hem världens bästa läromästare! Efter den dagen har stampe släppat runt mig på många banor. Han har ett hjärta av guld, och ställer upp i alla lägen så länge det finns hinder att hoppa över. Men vägen hit har inte vart lätt, och mina händer och stackars fingrar är nog inte nöjda över hästköpet. Det är ingen häst man stoppar in 5 kr och sedan hänger med. Att denna lilla (159cm ) häst kan vara så mycket häst att rida trodde nog ingen.

Problem har varit många, och ett tag var vi inne på att sälja honom. Då jag inte tyckte det funkade mellan oss och framför allt jag fick dåligt självförtroende. Men i den vevan lyckades jag få till markarbetet. Stampe har nästan aldrig blivit rida på marken innan, och det märktes verkligen! Sedan har många pusselbittar fallit på plats och jag känner mig säkrare på honom. För några veckor sedan började jag träna för Fredrik Spetz, och på 3 veckor har utvecklingen vart enorm. Kan inte tro det är samma häst på hoppningen, stampe har aldrig hoppat spec bra, mera kastat sig lite jämfota över hindrena, men nu hoppar han verkligen. Avspänt och med bra teknik.

Målet för iår var att få stadiga 120 rundor och deb 130. Vilket vi har gjort nu. Haft vinster och plac i 120 och 130 deb för 1 vecka sedan hade jag 4 fel. Helt klart godkänt! Nu ska jag snart deb nationell tävling samtidigt med Agria hoppet! Några till 130 starter är också inplanerade :)





Den sista bilden är från vår första tävling (:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar