9 november 2009

barbacka



Skrittade ut Fia med Sara igår. Jag red barbacka, vilket jag gör ganska ofta men iallafall :) Tycker det är så mysigt. Synd bara att det knappt är någon som gör det, det tränar ju verkligen upp balansen och man kommer åt hästen mera tycker jag! Hästen slipper ha sadel på ryggen hela tiden, fast försäg är stampe inte så mysig att rida barbacka på men fia är så mjuk och ganska bekväma gångarter, stampe tar så stora och rörliga steg! Fredrik Spetz berätta faktist för mig att beat mändli ofta rida barbacka tillochmed på de stora tävlingarna brukar han trimma sina
hästar barbacka, lite coolt faktist :) Så det är inte bara vi "skogsmullar" som rider barbacka!


Joggade stampe mest i ridhuset, han ska ta det lugnt i veckan så jag red mest runt och lät han
gå i en lång och låg form, jobbade lite med tempoväxligar fram och tillbaka, satt ner och kortade
honom på mindre volter. Han kändes fin, en nackdel med om jag använder nova bettet förmånga
dagar i streck är att han bli lite för tung i handen, försöker man sätta sig sig ner ordentligt och
samla upp honom så blir han lite tung. Men bättre i traven än galoppen, och det brukar alltid vara
tvärtom!



Sara/raffe , Charre/hottie, Jag/fia
Förra året innan anna E träningen.
Fia ser så liten ut mot de andra hästarna ;)

Charre har också en hästblogg: http://www.charlottegahm.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar