10 november 2009

Fia <3

Jag ÄLSKAR världens bästa Fia ibland, absolut när hon äär sååå underbar som hon var idag! Hade graman och nova bettet idag, brukar väldigt sällan rida henne med graman då hon gärna bara krullar ihop sig och böjer in nacken och släppar bakbenen bakom sig, men hon är ju väldigt tjafsig med sitt huvud, även när hon är helt avslappnad slår hon med huvudet och har alltid gjort. Det har försäg minskat men ibland sätter jag på gramanen för att hon inte ska kunna slå, men rider alltid med en ganska lång graman. Red henne mycket framåt på raka spår som hon gärna vill gå lite på 3 spår.

Red hela tiden på medelinjen för att se i spegeln att hon var spikrak, vilket hon blev efter några gången, hon var riktigt avslappnad, koncentrerad och lyssnade på mina hjälper. Växlade mycket tempoväxlingar, stog upp och galoppera och då får hon sådan härlig galopp, satte mig ner och hon lyssnar tillbaka fort utan att helt "dö" som hon ofta gör, sätter jag mig ner i galoppen gör hon ibland halt. Men idag satte hon sig bara under bakbenen!

Övade mycket på at byta galopp på slutet, en sak hon har svårt med! De första månaderna byte jag aldrig galopp när jag red på marken då hon kunde göra galoppfattningar ordentigt, utan hoppade rakt upp i luften och sedan kastade sig framåt i varje fattning. När hon slutat med det så började, men hon har alltid haft svårt. Blir stressad och kastar sig iväg, byter bara på fram eller får korsgalopp. Men idag var det inga problem, någon gång blev det kors men så sitter jag bara kvar och så byter hon. Antagligen har henne problem tidigare varit att sadeln vart för trång.

Pappa long stampe idag, tydligen var han kalasfin! :) Men jag ryktade han en långstund på kvällen !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar